Marmara’nın Cilvelerinin Ardında

Cts, 06 Şbt 2015 11:55:26
Kavoos Hasanlı, İran’ın saygın bilim insanlarından biri olmanın yanı sıra bir şair olarak da “Marmara’nın Cilvelerinin Ardında’ adlı yapıtıyla Türk okurunun karşısına çıkıyor.

Kavoos Hasanlı, İran’ın saygın bilim insanlarından biri olmanın yanı sıra bir şair olarak da “Marmara’nın Cilvelerinin Ardında’ adlı yapıtıyla Türk okurunun karşısına çıkıyor. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde üç yıldır konuk öğretim üyesi olarak bulunan Hasanlı şair yanıyla da kendini gösteriyor.

 

Kavoos Hasanlı ‘Marmara’nın Cilvelerinin Ardında’ adlı şiir kitabına gelinceye kadar Hayyam, Hafız, Sadi, Sadık… gibi İran Edebiyatının saygın adlarıyla ilgili birçok değerli araştırma incele yapıtına imza atan bilim insanı olarak çıkıyor karşımıza.

İstanbul aşığı şair

‘Marmara’nın Cilvelerinin Ardında’nın şairi Kavoos Hasanlı’nın İstanbul aşığı olduğunu söyleyebiliriz. O, İstanbul’u dünyanın en önemli turistik kentlerinden sayıyor ve çağdaş dünyanın kültürlerinin kaynaşması için bulunmaz bir yer olduğunu düşünüyor. İstanbul’un geçmişine de değinen şair, İstanbul’un iki kıtayı birleştirme özelliğini Asya ve Avrupa kıtalarını eteğini sererek birbirleriyle dokuması olarak sunuyor.

Şair yapıtında, Marmara ve İstanbul eksenli zaman zaman duygusal, zaman zaman da tarihsel gezintilere çıkarıyor okuru, şiirleri aracılığıyla.

 

“Dünyanın en güzel mavisi senin

Dünya seninle aynaya dönüşür”

(Marmara (30) Güneşin Gölgesi, s.119)

 

Maramara

Kavoos Hasanlı ‘Marmara’nın Cilvelerinin Ardında’ adlı yapıtında Marmara ve çevresini tarihsel ve güncel konumundan soyutlamadan veriyor. Şiirlerde geçmişle birlikte Marmara’nın dolayısıyla da İstanbul’un geçmişini ve bugününü Pierre Loti’den Gülhane Parkı’na kadar görebiliyoruz. Kitabı oluşturan elli şiirin Marmara ve İstanbul’la ilgili olduğu görülüyor.

Maramara’nın Cilvelerinin Ardında’ adlı yapıttaki şiirlerin adları bile söylediklerimizi fazlasıyla kanıtlıyor. Yapıtta yer alan başlığı Marmara’ya ilişkin olan şiirlerden kimilerini şöyle sıralayabiliriz: Marmara(1) Dalgaların ardından, Marmara(2) İstanbul’da kar, Marmara (3) Kelebeklerin hücumu, Marmara (4) Yıldırımın öfkesi, Marmara (5) Pervasız kelebekler, Marmara (6) Gülhane Parkı, Marmara (7) Güz, Marmara (8) Piyer Loti Tepesi… Marmara (32) Senin Gözlerin, Marmara (38) Yeşil Sahil, Marmara (47) Hayal Çizgileri, Marmara (50) Anahtarların Uçuşu.

Yer yer şair, mitolojinin azgın sularında kulaç atsa da, Marmara ve İstanbul’u duygularının ve kültürel birikiminin yardımıyla aktarıyor, okura.

Haritayı yeniden çizme

Şair günümüz sorunlarını İstanbul üzerimden sorgulamayı yeğliyor. Kentin geçmiş ve bugünkü özelliklerini verirken yaşanan sorunlardan kopmayarak. Zaman zaman sığınmacı sorununa acı tablolar sergilemek zorunda kalsa da sözcüklerin gözyaşlarını akıtarak, kimi zaman da haritaların yeniden çizilmesini tarihsel olgulara başvurarak okura sunuyor. Hasanlı, özellikle sığınmacılara dikkat çekiyor, şiirlerinde. Anayollarımızda ve ara yollarımızda gördüğümüz, karda kışta bırakın ayağında ayakkabıyı çorabı bile çocuklar ya da ana kucağındaki bebekler bölgemizin haritasını yeniden çizmeye çalışan güçlerin mağdur ettikleridir. Ana sütü topraklarını terk eden, canlarının her parçasını bir başka ülkede bırakan insanların atıldıkları sonu kötü bitecek olan, çoğunluğunu bir tehlikeli oyundaki rollerinin farkında olmayan oyuncular oluşturduğunu tarihsel süreçle bağlantılı olarak veriyor şair Hasanlı.

“Bu Marmara’nın etrafında

Nice çocuklar

Kendi feryatlarını

Atların amansız kişnemelerinde

Kaybetmişler!

Ve nice analar

Mavi rüyaları

Nalların korku dolu vuruşlarında

Dağılmışlar!” (Marmara (39) Karanlık, s. 147)

Kavoos Hasanlı’nın ‘Marmara’nın Cilvelerinin Ardında’ adlı yapıtında yer alan şiirleri İstanbul aşığı bir şairin duygulanımlarından da öte tarihsel ve güncel konuları felsefi bir kökene dayandırarak veriyor.

Mustafa ASLAN